Chat with us, powered by LiveChat

28.04 | Niedziela handlowa - sklepy stacjonarne otwarte →

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Rowery są popularnym środkiem transportu, ale niestety są też częstym celem złodziei. Kradzież roweru może prowadzić do znacznych strat finansowych i skutkować utratą cennego jednośladu. Aby zminimalizować to ryzyko, istnieje kilka środków ostrożności, które można podjąć. Ważne jest, aby jako właściciel zastanowić się nad tym, jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą. 

W tym poradniku omówimy, jakie są rodzaje zabezpieczeń do roweru oraz podpowiemy, jak przypiąć rower, aby zminimalizować ryzyko jego kradzieży. 

 

Dobre zabezpieczenie do roweru - czyli jakie? 


Jak więc zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Warto wybrać dobrej jakości zabezpieczenie, które będzie trudne do sforsowania przez złodzieja. Na rynku dostępnych jest wiele różnych zapięć rowerowych, takich jak: 

  • U-Locki, 

  • zapięcia składane,

  • linki,

  • łańcuchy z kłódką,

  • Frame Locki. 

Który z nich wybrać? Wybór odpowiedniego zabezpieczenia powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb. Jeśli będziesz zostawiać swój rower w miejscach publicznych, warto wybrać zabezpieczenie, które będzie bardzo trudne do usunięcia przez złodzieja. A w przypadku przechowywania roweru np. w garażu czy w innym trudno dostępnym miejscu można zastosować mniej skomplikowane zapięcie.  

Przy tak dużej liczbie modeli zapięć rowerowych dostępnych na rynku, może być trudno zdecydować, który z nich wybrać. Niezależnie jednak od wybranego modelu, dobre zabezpieczenie rowerowe powinno charakteryzować się kilkoma kluczowymi cechami. 

Jakie zapięcie do roweru wybrać? 


Jeśli nie wiesz, jakie zabezpieczenie wybrać dla swojego roweru, w dalszej części poradnika przedstawimy różne rodzaje zabezpieczeń, dzięki czemu będziesz mógł podjąć decyzję, które z nich będzie dla Ciebie najlepsze.

 

SPRAWDŹ ZAPIĘCIA ROWEROWE Zobacz wszystkie

Zapięcie do roweru typu U-Lock 



Typowe zapięcie typu U-Lock wykonane jest zwykle z wytrzymałej, hartowanej stali, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i odporności na próby kradzieży. Gięty pręt, którym blokada oplata rower, często pokryty jest gumową otuliną, która chroni ramę roweru przed uszkodzeniem. 

U-Lock to zapięcie, które swoją wagą i masywnym wyglądem może zniechęcić złodziei do kradzieży. Wielu z nich poszukuje łatwych i szybkich okazji, dlatego kiedy widzą solidną konstrukcję U-Locka, często decydują się na poszukiwanie innego celu. Chociaż u-locki są uznawane za jedne z najskuteczniejszych zabezpieczeń, to nie są pozbawione wad. Są masywne i przez to dużo ważą, a ich kształt sprawia, że są mało poręczne. Wielu rowerzystów przewozi ten typ zabezpieczenia w plecaku lub sakwie, żeby nie przeszkadzał podczas jazdy. 

Na rynku dostępne są różne rozmiary U-Locków, co pozwoli Ci wybrać odpowiedni do miejsca, w którym zwykle zapinasz swój rower i dopasować go do ramy. Przy zakupie tego typu zapięcia należy zwrócić uwagę na jakość wykonania zamka oraz grubość pręta, która powinna zaczynać się od 12 mm.  

Łańcuch z kłódką do roweru 


Łańcuch wykonany z trwałej stali stanowi skuteczne zabezpieczenie naszego roweru. Na rynku dostępne są różne długości łańcuchów. W sprzedaży znajdują się zarówno długie łańcuchy, jak i krótsze wersje. Przecięcie łańcucha stanowi trudne wyzwanie dla potencjalnych złodziei, którzy muszą użyć specjalnego, dużego narzędzia, takiego jak nożyce. 

Warto jednak pamiętać, że tego typu zapięcia często charakteryzują się dużą wagą. Dla niektórych rowerzystów może to być utrudnieniem, szczególnie jeśli konieczne jest noszenie takiej blokady wraz z innymi akcesoriami rowerowymi lub bagażem. Co więcej, duża waga blokady może wpłynąć na wygodę jazdy, co może być utrudnieniem dla rowerzystów, którzy cenią sobie lekkość i swobodę podczas poruszania się na rowerze. Wielu producentów rowerów wyposaża zapięcia w nylonowe osłony łańcuchów, które chronią rower przed zarysowaniami w trakcie użytkowania blokady. 

Zapięcie składane do roweru 


Zapięcie składane to coraz popularniejszy wybór wśród wielu rowerzystów. Składa się z ciągu metalowych paneli połączonych hartowanymi nitami, które umożliwiają łatwe dopięcie roweru do słupa czy innych elementów przy drodze. Zapięcia te są bardzo łatwe w montażu i można je zainstalować praktycznie w każdym miejscu ramy. Takie blokady charakteryzują się wykonaniem z hartowanej stali, co sprawia, że cechuje je wysoka odporność na różnego rodzaju próby sforsowania, takie jak: wiercenie, podważanie, cięcie czy piłowanie. 

Składane zabezpieczenia do roweru są bardzo trudne do przecięcia. Wygrywają pod względem wagi i rozmiarów z innymi zapięciami, ponieważ są lżejsze i po złożeniu zajmują niewiele miejsca. Dzięki temu z łatwością można je schować do plecaka lub torby, która jest przyczepiona do roweru.  

 

Klasyczne zapięcie w formie linki 


Zapięcie w postaci linki wykonane jest najczęściej z bardzo gęsto plecionej stali. Przy wyborze zabezpieczenia w postaci linki należy pamiętać, że jest to w pewnym stopniu środek odstraszający, a nie pełnowartościowy mechanizm zabezpieczający rower przed kradzieżą. Do szybkiego uporania się z takim zabezpieczeniem złodzieje potrzebują jedynie mocnego narzędzia tnącego. 

Montaż linki jest łatwy, a jej demontaż nie wymaga specjalistycznych narzędzi ani umiejętności. Linka jest również lekka i zajmuje niewiele miejsca, dzięki czemu można ją łatwo przenosić w kieszeni lub sakwie rowerowej. 

Frame Lock - blokada na tylne koło roweru 


Frame Lock to rodzaj zamka do roweru, który po montażu staje się stałym elementem ramy i działa na zasadzie blokady koła tylnego. Blokada ta ma kształt podkowy i jest bardzo popularna w Europie, szczególnie w Holandii i Danii, gdzie jest uważana za niezbędny element roweru miejskiego. Jej działanie polega na zablokowaniu koła tylnego poprzez wprowadzenie metalowej belki między szprychy. Zdarza się, że można spotkać również inne nazwy dla tego typu blokady, takie jak "Ring Lock". 

Blokada tego typu świetnie sprawdza się przy zabezpieczaniu roweru na krótki okres np. podczas zakupów, kiedy musimy zostawić rower na zewnątrz. Frame Lock jest łatwy w użyciu, ale nie blokuje całego roweru, z tego względu zaleca się używanie go w połączeniu z innym rodzajem blokady, np. łańcuchem. 

Najlepsze modele blokad na koła rowerowe są wyposażone w funkcję integracji z dodatkowym zabezpieczeniem w postaci łańcucha lub linki. Mają one specjalne otwory w obudowie, które umożliwiają wprowadzenie końcówki łańcucha albo linki, co zwiększa poziom zabezpieczenia roweru. 

Jak prawidłowo przypiąć rower? 


Odpowiednie zapięcie do roweru stanowi połowę sukcesu w zapewnieniu jego bezpieczeństwa. Jednak nawet najlepsze zapięcie nie zagwarantuje 100% ochrony, jeśli nie będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy przypinać rower za ramę oraz za co najmniej jedno koło. Nigdy nie należy przypinać roweru tylko za koło, ponieważ znacznie ułatwia to kradzież. Ważne jest, aby nie przypinać roweru za elementy takie jak: szprychy, łańcuch, rurę siodła czy linki hamulcowe. 

W przypadku rowerów górskich najlepiej jest przypinać rower za ramę i koło tylne, jednak sposób przypinania powinien być dostosowany do kształtu ramy, aby zapewnić optymalne zabezpieczenie. W rowerach miejskich, które często mają dodatkowe zabezpieczenia tylnego koła, lepiej jest przypiąć ramę wraz z przednim kołem. 

Nie należy przypinać roweru do przedmiotów, które nie są trwale związane z gruntem i solidne. Najlepszym rozwiązaniem są stojaki typu "sheffield". W przypadku braku takiego stojaka w pobliżu, warto poszukać innych miejsc, takich jak: kraty, latarnie, słupy, elementy konstrukcyjne budynków, słupy tablic reklamowych, a nawet barierki mostów i wiaduktów. Należy jednak upewnić się, że wybrany element jest wystarczająco solidny i dobrze przymocowany do ziemi. 

Unikaj przypinania roweru do słupów znaków drogowych, ponieważ są one często słabo przymocowane do ziemi i łatwe do wyjęcia. 


Jeśli zależy Ci na zwiększeniu bezpieczeństwa Twojego roweru, warto rozważyć jego oznakowanie. Znakowanie roweru na policji jest prostym procesem. Aby dokonać oznakowania, należy zabrać ze sobą rower, dowód osobisty oraz dowód zakupu (paragon, faktura lub umowa kupna) i udać się do najbliższej jednostki policji. Oznakowanie ma na celu ułatwienie identyfikacji roweru w przypadku jego kradzieży i znacznie zwiększa szansę na odzyskanie skradzionego pojazdu. 

 

Oferta zabezpieczeń do roweru w Militaria.pl 


Militaria.pl oferuje różnorodne zabezpieczenia do rowerów, wykonane z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia ich trwałość i skuteczność w ochronie przed kradzieżą. W ofercie znajdziesz składane blokady, łączące w sobie zalety łańcuchowych zapięć oraz blokad typu U-Lock. Wykonane z hartowanej stali, zapewniają trwałość i odporność na uszkodzenia. Niektóre modele wyposażone są w mechanizm szyfrujący, który zabezpiecza przed manipulacją zamkiem.  

Dostępne są również solidne łańcuchy z kłódką, wykonane z hartowanej stali i zabezpieczone termoplastyczną obudową, która chroni przed wpływem warunków atmosferycznych. Nylonowa osłona łańcucha zapobiega powstawaniu zarysowań na ramie roweru. 

Jeśli interesują Cię blokady typu U-Lock, to oferujemy m.in. modele z systemem zamykania X4P Quattro, skutecznie zabezpieczające rower przed kradzieżą. Do niektórych modeli zapięć U-Lock dołączono pięć laserowo wycinanych kluczy, w tym jeden z mini latarką LED, która może być szczególnie przydatna o zmierzchu lub w warunkach słabego oświetlenia. 

SPRAWDŹ ZAPIĘCIA ROWEROWE Zobacz wszystkie