BLACK WEEKS DO -70% | Zamów dziś - dostawa już w poniedziałek

Jakie oświetlenie do roweru wybrać?

Jakie oświetlenie do roweru wybrać?

Oświetlenie rowerowe to bardzo ważny element wyposażenia każdego jednośladu. Latarka rowerowa zwiększa nasze bezpieczeństwo, ponieważ sprawia, że jesteśmy widoczni dla innych użytkowników drogi — kierowców, pieszych oraz innych rowerzystów. Choć bezpieczeństwo powinno być wystarczającym powodem do posiadania oświetlenia, to warto pamiętać również o innej kwestii — przepisach i karach za brak odpowiednich świateł zamontowanych do roweru. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jakie oświetlenie do roweru wybrać, aby bezpiecznie jeździć po zmroku!

Latarka na rower, a przepisy

Jeżeli jesteś rowerzystą, to posiadanie oświetlenia rowerowego nie podlega dyskusji, co jasno wynika z przepisów o ruchu drogowym. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, rower powinien być wyposażony w przynajmniej trzy światła:

  • co najmniej jedno z przodu — w kolorze białym lub żółtym selektywnym (czyli jaskrawożółtym, stosowanym np. w przednich światłach mijania samochodów)
  • co najmniej dwa z tyłu — czerwone światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt oraz światło pozycyjne - również w kolorze czerwonym

Artykuł 56, poświęcony warunkom technicznym pojazdów i zakresowi ich niezbędnego wyposażenia, określa także, że:

  • światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;
  • powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;

Czy można jeździć bez oświetlenia w ciągu dnia? Tak. Tylko tylne czerwone światło odblaskowe musi być zamontowane na stałe. Obecne przepisy stanowią, że światła rowerowe nie muszą być zamontowane, jeśli jest jasno i warunki są dobre, ale należy pamiętać, że po zmroku będą one już wymagane, a ich brak podlega karze grzywny.

Dobre oświetlenie rowerowe – ile lumenów wybrać?

Im większa liczba lumenów danego oświetlenia, tym mocniejsze światło i lepsza widoczność w ciemności. Przy wyborze lampki przedniej warto dostosować jej moc do warunków, w jakich będzie używana:

  • 200–300 lumenów: odpowiednie do jazdy po dobrze oświetlonych ulicach w mieście.
  • 1000–2000 lumenów: idealne do wymagających warunków, takich jak jazda po zmroku w terenie, np. w gęstym lesie.
Olight RN - lampka do roweru Lampka do roweru - Olight RN

Przednie światło rowerowe Olight RN z montażem - 2000 lumenów sprawdzi się podczas jazdy w trudnych warunkach

Jeśli chodzi o lampki rowerowe tylne, to ich moc jest znacznie niższa - zazwyczaj modele o dobrych parametrach mają od 25 do 200 lumenów. Celem takich świateł nie jest oświetlanie trasy, a jedynie sygnalizowanie naszej obecności na drodze.

Jaką lampkę rowerową wybrać? - istotne funkcje

Poniżej wymieniliśmy kluczowe funkcje latarek rowerowych. Wybór odpowiedniej lampki rowerowej powinien być jednak uzależniony od miejsc i warunków, w których najczęściej jeździmy.

    • Tryb pracy — dobre oświetlenie rowerowe zazwyczaj działa w trybie ciągłym oraz migającym. Ten drugi tryb zwiększa widoczność rowerzysty na drodze, co zmniejsza możliwość kolizji.
    • Wodoodporność — zawsze lepiej jest zaopatrzyć się w oświetlenie, które jest odporne na zachlapania lub opady deszczu. Przykładowo, warto postawić na oświetlenie o klasie IXP6 - zabezpiecza ono przed silnymi strumieniami wody z dowolnego kierunku.
    • Czas działania — warto zwrócić uwagę na czas pracy konkretnego modelu latarki rowerowej. Niektóre latarki rowerowe potrafią pracować nawet przez kilkanaście godzin w trybie oszczędnym i kilka godzin w trybie intensywnym.
    • Sposób montażu — latarka dla rowerzysty może być zamontowana na kierownicy, na rurze podsiodłowej, a także może być podczepiona w dowolnej części roweru. Alternatywą dla kupowania światła rowerowego z montażem jest zakup praktycznej latarki taktycznej i dokupienie do niej pasującego montażu.
    • Zasilanie — producenci oferują lampki rowerowe na baterie oraz akumulator. Modele na baterie są zazwyczaj tańsze, jednak ich stosowanie jest mniej ekonomiczne. Latarka na akumulator to już nieco większy wydatek, jednak w dalszej perspektywie uzyskamy brak konieczności kupowania i wymieniania baterii.

Jaką lampę przednią do roweru wybrać?

Przy wyborze przedniej lampki rowerowej przede wszystkim trzeba pamiętać, że jej głównym zadaniem jest oświetlanie drogi. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej ilości lumenów w zależności od panujących warunków. Unikaj modeli emitujących światło punktowe, ponieważ ograniczają one widoczność boczną, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wskazane jest, aby wybierać światła oferujące szeroki kąt świecenia, co zapewnia lepszą widoczność w trudnych warunkach. Dodatkowo warto zrezygnować z prostopadle świecących świateł, które nie mają regulowanego kąta, ponieważ mogą one oślepiać innych uczestników ruchu.

Światło rowerowe przednie Olight
Światło rowerowe przednie z montażem Olight Magicshine Allty2000, zapewnia strumień światła do 2000 lumenów

Jaką lampkę rowerową na tył wybrać?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, tylne światło rowerowe nie jest przeznaczone do oświetlania drogi, ale przede wszystkim do zwiększenia widoczności rowerzysty dla innych użytkowników ruchu drogowego. Kluczową kwestią w przypadku tylnego światła jest wodoodporność, oznaczona jako „IPX”. Zamontowane z tyłu roweru oświetlenie jest szczególnie narażone na zachlapanie, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na tę cechę.

Tylna lampka rowerowa
Tylna lampka rowerowa Olight BS 100 o mocy 100 lumenów i szczelności na poziomie IPX6

Oświetlenie do roweru - podsumowanie

No więc jakie oświetlenie do roweru kupić? Przede wszystkim dobrze dopasowane do Twoich potrzeb i wykonane z dobrej jakości materiałów. Jeśli temat ekologii jest Ci bliski, postaw na bardziej ekologiczne modele akumulatorowe, dzięki czemu oszczędzisz na bateriach. Jeśli jednak wiesz, że zdarzają Ci się dłuższe wyprawy w teren oddalony od cywilizacyjnych dobrodziejstw, jakimi są gniazdka elektryczne, lepiej sprawdzi się dla Ciebie solidne światło na baterie. No i oczywiście zapasowe baterie.

Inną ważną kwestią będzie charakter jazdy i rodzaj terenu, jaki dominuje podczas Twoich wypraw. Do jazdy po mieście nie potrzebujesz aż takiej mocy jak do jazdy terenowej. Wystarczy 100 czy 200 lumenów, choć przyda się szeroka wiązka światła, która ułatwi ci dostrzeżenie innych rowerzystów. Z kolei w lesie i w terenie poza miastem postaw na mocniejsze oświetlenie, które zapewni Ci większe bezpieczeństwo. Oświetlenie odporne na uszkodzenia mechaniczne i mocny reflektor ułatwią Ci wieczorną jazdę po wybojach i pozwolą dostrzec wszystkie przeszkody.